En transportmands bekendelser – del 20

Vi må spørge os selv, hvad vi skal gøre så vi ikke en gang til skal se vores hverdag styrte i grus, på grund af en virus.

Arkivbillede


Publiceret: April 2020

Jeg vil tage mit liv op til revision.
Jeg bærer måske selv en skyld for den hurtige udbredelse.

Jeg arbejder for en vognmand som kører varer over grænsen.
Jeg har ved at medvirke til at få billige varer ind i Danmark, men også medvirket til at lukke vores egen industri ned.

Vi har vist os at være sårbare.
Vi laver ikke vores ting selv, så selv vores hospitalsvæsen kan ikke sikre deres medarbejdere i tilstrækkelig grad.


Jeg vil stoppe i transportbranchen og finde på noget andet at lave.
Ja.

Det vil blive dyrt i butikkerne, for de romaer som vi samler op fra rendestenen og sætter ind i lastbilen, med nogle få timers instruktion og et kørekort erhvervet mod kontant betaling under bordet, –er dog stadig betydelig billigere end i Danmark gør det uden at stille spørgsmål.


De tager al arbejde fordi de ikke er særlige velsete nede i deres eget land og derfor vil arbejde for stort set ingenting bare for at komme væk


Denne cocktail har gjort det muligt at få lavet alt mulige varer i Østeuropa og få dem transporteret herop.
Hjemlige leverandører gider så ikke mere og når en krise så kommer til os, så kan vi ikke stå imod på en ordentlig måde.


Personligt har jeg ikke manglet arbejde.
Kontoret er godt nok fysisk lokaliseret i Tyskland, men reelt har vi kun været der få gange på grund af brug af IP-telefoni og Zoom (måske snart Teams).

Det har været business as usual.


Dette er seneste relevante afsnit i serien fra en dansk transport-kontormands dagbog. En dagbog der har levet et stille og ubemærket liv. Dagbogen er startet for en del år siden.
Vi beretter her i serien fra da vor forfatter begyndte som ny udefrakommende, i et job hos en dansk transportvirksomhed.
Dagbogen afslører løbende bl.a. fusk med transportpapirer, billige chauffører, spirituskørsel i lastbiler, et postkasseselskab, ulovlig cabotagekørsel, kynisk konkurrence og meget mere.

Hele spindet af fup, svindel og kynisme gentager sig igen og igen. Dermed er her tale om helt bevidste handlinger i transportvirksomhedens ledelse…. og ikke bare et par smuttere.
Senere viser den også en stigende eftertanke over hvilke konsekvenser jobbet har for de øvrige i samfundet. Langsomt begynder de moralske udfordringer at melde sig.