En transportmands bekendelser – del 19

I nogen tid har det været sværere at få chauffører til vores lastbiler, og konkurrencen var så hård, at vi talte om at lukke ned.

Arkivbillede


Publiceret: November 2018

Vi får vores chauffører fra Rumænien og nu vil færre køre lastbil hele dagen, fordi de kan rejse til Danmark og leve af vores pantflaske system kombineret lidt med tiggeri, lommetyveri og almindeligt tyveri.
Det er faktisk bedre betalt i forhold til at køre vores lastbiler.

For at gøre sagen værre hyrede en af ​​vores konkurrenter folk fra Asien gennem et postkassefirma i Polen.
Chaufførerne boede i et primitivt område i Padborg, lige ved den danske grænse til Tyskland.

Det er ikke sådan, at vi ikke ville gøre det samme, hvis vi kunne, men vi forstår ikke sproget, og vi kender ikke nogen, der vil kunne etablere kontakterne i Asien.

Så vi var for dyre, og vi mistede kunder og ordrer.

Slumlejren blev ransaget forleden:
Politiet gennemfører aktion mod lejr med filippinske lastbilschauffører i Padborg (DR Nyheder)

Vi var ikke i farezonen, men det er den dobbeltmoral, som eksisterer for folk uden for transportbranchen. De er ligeglade med, hvordan tingene transporteres.
De bekymrer sig kun om, hvorvidt varerne er i supermarkederne eller ej.
De har en tendens til at lukke øjnene for forholdene i transportbranchen.

Vi har et postkassefirma i Tyskland af skattemæssige årsager og vores chauffører er fra lande inden for EU. Mange er fordrukne, men de kan køre, og de kan køre stærkt.

Så nu hvor vores konkurrent, der bruger asiatiske folk, er lukket ned, har vi et håb om en bedre og mere stabil tilværelse for vores transportfirma.

Arbejdsløshed er ikke sjovt, men fremtiden ser lidt lysere ud nu.


Dette er seneste relevante afsnit i serien fra en dansk transport-kontormands dagbog. En dagbog der har levet et stille og ubemærket liv. Dagbogen er startet for en del år siden.
Vi beretter her i serien fra da vor forfatter begyndte som ny udefrakommende, i et job hos en dansk transportvirksomhed.
Dagbogen afslører løbende bl.a. fusk med transportpapirer, billige chauffører, spirituskørsel i lastbiler, et postkasseselskab, ulovlig cabotagekørsel, kynisk konkurrence og meget mere.

Hele spindet af fup, svindel og kynisme gentager sig igen og igen. Dermed er her tale om helt bevidste handlinger i transportvirksomhedens ledelse…. og ikke bare et par smuttere.
Senere viser den også en stigende eftertanke over hvilke konsekvenser jobbet har for de øvrige i samfundet. Langsomt begynder de moralske udfordringer at melde sig.