Politiet lavede igen en pressemeddelelse om kontrol af tunge køretøjer, hvor de fandt tekniske fejl på 25 procent af lastbilerne, så lastbil ejeren blev kaldt til kontrol igen, da lovene pålægger enhver køretøjs-ejer i Danmark at gøre med jævne mellemrum.
Ingen af vores lastbiler blev tjekket.
Publiceret: Oktober 2017
Det er ikke en nyhed, jeg kalder seriøs.
Det er tomme nyheder, og jeg vil gerne forklare hvorfor.
I løbet af sommeren var der et fodboldarrangement, hvor tonsvis af busser blev tjekket. Halvdelen af dem havde fejl, hvilket resulterede i et omsyn.
Flere af dem var nysynede. Hvorfor kan de ikke bestå tjek på gaden, når politiet tjekker dem, og så bestå tjek, når de obligatoriske tjek udføres? Er synshallerne bestukket?
Nej, forklaringen er enkel.
Gadeforhold er anderledes end testforhold !
Jeg kender ikke til almindelige biler, men inden en lastbil eller en bus køres til kontrol, laver chaufføren nogle specielle test-bremsninger, så bremserne bliver varmet op til synet. Så passerer køretøjet synet uden problemer. Jeg tror, at alle ved det. Det er almindeligt accepteret, at det er sådan, det skal være, hvis vi vil have en transportbranche i Danmark.
Faktum er, at transport i Europa er uretfærdigt over for danske virksomheder.
I Danmark skal man tage en del ekstra kurser, før man kan køre lastbil. Du skal være uddannet, hvis du transporterer visse varer, som kan være farlige.
Spørg dig selv, om uddannelsesniveauet er det samme i den østlige del af Europa.
De er også medlemmer af Den Europæiske Union.
At arbejde for et “udenlandsk” firma – i hvert fald på papiret, kender jeg procedurerne i hele Europa, og det er dybest set et mirakel, at der er danske firmaer tilbage.
Det er ikke et spørgsmål om at løfte landene i den østlige del af Europa til vores niveau.
Det er ikke muligt og Mogens Camre – tidligere og nu afdøde medlem af Europa-Parlamentet – forklarede hvorfor.
Det er et spørgsmål om at møde dem på midten, ligesom vi gjorde med uddannelse, pensionsalder og social sikring i Danmark, hvor vi grundlæggende har afskaffet hjælpen til nødstedte gennem de sidste årtier.
Som følge heraf er det danske politi nødt til at sænke standarderne for deres kontroller ved at indse, at lastbilerne er konstrueret og vedligeholdt, så de opfylder de obligatoriske testbetingelser og ikke gadeforholdene.
Det er den eneste tilgængelige vej, medmindre politiet bruger disse pressemeddelelser til at lobbye for flere midler, som jeg formoder, at de gør.
Uanset det burde pressen være mere kritisk over for politiet og ikke blot kopiere deres pressemeddelelser til artikler.
Dette er seneste relevante afsnit i serien fra en dansk transport-kontormands dagbog. En dagbog der har levet et stille og ubemærket liv. Dagbogen er startet for en del år siden.
Vi beretter her i serien fra da vor forfatter begyndte som ny udefrakommende, i et job hos en dansk transportvirksomhed.
Dagbogen afslører løbende bl.a. fusk med transportpapirer, billige chauffører, spirituskørsel i lastbiler, et postkasseselskab, ulovlig cabotagekørsel, kynisk konkurrence og meget mere.
Hele spindet af fup, svindel og kynisme gentager sig igen og igen. Dermed er her tale om helt bevidste handlinger i transportvirksomhedens ledelse…. og ikke bare et par smuttere.
Senere viser den også en stigende eftertanke over hvilke konsekvenser jobbet har for de øvrige i samfundet. Langsomt begynder de moralske udfordringer at melde sig.