En transportmands bekendelser – del 16

Politi kontroller er ødelæggende for vores firma. En af vores lastbiler blev stoppet igen. Det var noget med pauserne og chaufføren var selvfølgelig fuld. 

Væltet lastbil

Publiceret: 01/06 2017

Nu skal vi overføre lastbilen til et andet selskab, så vi kan få nye nummerplader på og selvfølgelig den skal males. 
Det er stadig billigere end at give lastbilen service med de korte intervaller fabrikanten foreslår. Vi er nødt til at skære ned på omkostningerne et sted.

Chaufføren? – ingen bekymringer – han kan tage tilbage til Rumænien, og så finder vi en billig og forhåbentlig ædru chauffør denne gang. Forhåbentlig.

Jeg kan ikke være sikker på det, for de er næsten alle folk, der har nul jobchancer i Rumænien. De er billige, og de er ikke gode til deres job, – men de er billige.

En eller anden blind mand har givet dem et kørekort. Det må være interessant at møde ham en dag.

Nå en masse arbejde kort før jul. Jeg ikke kan lide det, men det er en del af jobbet, når du er i transportbranchen i Europa.

**********************************************************
Dette er seneste relevante afsnit i serien fra en dansk transport-kontormands dagbog. En dagbog der har levet et stille og ubemærket liv. Dagbogen er startet for en del år siden.
Vi beretter her i serien fra da vor forfatter begyndte som ny udefrakommende, i et job hos en dansk transportvirksomhed.
Dagbogen afslører løbende bl.a. fusk med transportpapirer, billige chauffører, spirituskørsel i lastbiler, et postkasseselskab, ulovlig cabotagekørsel, kynisk konkurrence og meget mere.

Hele spindet af fup, svindel og kynisme gentager sig igen og igen. Dermed er her tale om helt bevidste handlinger i transportvirksomhedens ledelse…. og ikke bare et par smuttere.
Senere viser den også en stigende eftertanke over hvilke konsekvenser jobbet har for de øvrige i samfundet. Langsomt begynder de moralske udfordringer at melde sig.