“Der har været stille. Der har ikke været så meget at lave på arbejdet. Tiderne er noget stille nu. Jeg tog ned til Flensborg endnu en gang med min kæreste, bare for at shoppe og lave nogle forandring på kontoret, så det ser ud til at blive brugt.”
Publiceret: 01/08 2016
Resten af skriverierne denne gang er om familiære udfordringer). Derfor tager vi også næste side med i dagbogen her:
“Jeg stemte nej for nylig på trods af det arbejde jeg har.”
(Først en del om EUs indflydelse)
“Danmark har ingen gavn af vores medlemskabet overhovedet. Virksomheder med fokus på profit som LEGO og Grundfos flyttede deres produktion til den østlige del af Europa, hvor mennesker er u-uddannede og kun interesseret i manuel arbejdskraft. Folk i Danmark mistede deres arbejde.
Jeg ved, at jeg arbejder for en virksomhed, hvor vi ansætter u-uddannede alkoholiske chauffører fra den østlige del af Europa til at køre varevogne rundt i Danmark. Er jeg så ikke med til at risikere at gøre mig selv arbejdsløs?
Jo. Men én ting er cool cash. Den anden ting er at være en stolt dansker. Selvfølgelig kan jeg ikke leve af at være dansker alene, men vores medlemskab af EU og vores åbne grænser gør en masse mennesker arbejdsløse.
Jeg vil hellere have flere af mine landsmænd i job og dermed risikere mit eget job på samme tid, end kun at tænke på mig selv.”
(Resten er en filosoferen over Danmark, EU, politistyrken og arbejdsløshed.)
************************
Man begynder at fornemme en spirende eftertanke over hvilke konsekvenser jobbet har. Det lader til at bevidstheden om jobbets samfundsundergravende natur er ved at falde på plads. Nu er det ikke bare ” sådan er spillet og jeg er ligeglad”. Der findes noget ansvar for for samfundet og andre dybere nede.
Dette er elvte & tolvte del i serien fra en dansk transport-kontormands dagbog. En dagbog der har levet et stille og ubemærket liv. Dagbogen er startet for en del år siden.
Vi beretter her i serien fra da vor forfatter begyndte som ny udefrakommende, i et job hos en dansk transportvirksomhed. Dagbogen afslører løbende bl.a. fusk med transportpapirer, billige chauffører, et postkasseselskab, ulovlig cabotagekørsel, kynisk konkurrence og meget mere.
Hele spindet af fup, svindel og kynisme gentager sig igen og igen. Der med er her tale om helt bevidste handlinger i transportvirksomhedens ledelse…. og ikke bare et par smuttere.
Senere viser den også en stigende eftertanke over hvilke konsekvenser jobbet har for de øvrige i samfundet. Langsomt begynder de moralske udfordringer at melde sig.
De tidligere afsnit i serien kan du finde her og i øvrigt ved at gå kronologisk til værks:
Der kommer flere afsnit de næste dage.
God læselyst