Endnu en forfærdelig rejse. Denne gang tog vi ned for at finde lastbilchauffører i Rumænien. Det er overflødigt at sige, at det var lige så slemt som med de bulgarske chauffører.
Men ønsket om kamikaze chauffører, klar til at få arbejdet gjort er høj. Arbejdskraften er nem at udnytte og kunderne vil have mere.
Jeg kunne gå i detaljer om hvordan de mødte op til job interviews beruset, eller endda aldrig at have kørt en lastbil før. Vi bliver nødt til at give nogle af de gutter et minimum af uddannelse, så de i det mindste ved hvordan man grundlæggende håndterer en lastbil.
Til sidst, efter at have talt med omkring 100 mennesker og brugt næsten en uge dernede kom jeg hjem med en liste med navne på folk, der skal køre rundt og levere varer for vore kunder.
Min chef har nu også udvidet forretningen til mindre transporter. De er ikke i kikkerten hos politiet så ofte som de større lastbiler.
Måske vil vi være i stand til at holde på nogle af de ansatte i en længere periode end normalt.
************************
Atter kan vi læse om en rekrutterings-tur til Østeuropa. På trods af at man med al tydelighed, udmærket er klar over den ringe kvalitet blandt ansøgerne, så skal der alligevel hentes de mindst ubrugelige blandt de mange inkompetente ansøgere op til de danske veje. De skal ud i trafikken blandt de øvrige uskyldige trafikanter.
Det var altså ikke blot en fejl. Man havde simpelthen ikke anstændighed nok til at erkende, at forrige “forretningsrejse” til Bulgarien var en trafik- og livsfarlig fejl. Det var med fuld bevidsthed om at chaufførernes kvalitet var ringe og i kraft af at man er hæmningsløs nok. Så fortsætter man de livsfarlige ansættelser i en kold og kynisk konkurrence efter billigste fællesnævner.
Ansøgerne er givetvis desperate efter et bedre betalt job i Danmark. Hvis man kender til alternativerne i deres hjemlande er dette ikke uventet. Det undskylder ikke ansøgernes manglende dømmekraft, men man er nødt til at forstå motivationen i sammenhængen.
Noget helt andet er de fuldstændig ansvarsløse prioriteringer visse danske transportfirmaer har. Disse transportvirksomheder ved alt for godt og tydeligt hvor ringe baggrund deres importerede billige chauffører har. De ved alt for godt at deres jagt på billige chauffører er en alvorlig tilsidesættelse af sikkerheden på de danske veje.
Disse danske transportfirmaer ved udmærket godt at de meget vel tilsidesætter deres forbandede grundlæggende pligt, til ikke at gøre de danske veje mere farlige end allerhøjest nødvendigt. Disse kyniske bagmænd har ingen hæmninger og lader tilsyneladende forretninger gå før menneskeliv på de danske gader og veje!
Intet er for usselt.
Dette er tiende del i serien fra en dansk transport-kontormands dagbog. En dagbog der har levet et stille og ubemærket liv. Dagbogen er startet for en del år siden.
Vi beretter her i serien fra da vor forfatter begyndte som ny udefrakommende, i et job hos en dansk transportvirksomhed. Dagbogen afslører løbende bl.a. fusk med transportpapirer, billige chauffører, et postkasseselskab, ulovlig cabotagekørsel, kynisk konkurrence og meget mere.
De tidligere afsnit i serien kan du finde her og i øvrigt ved at gå kronologisk til værks:
Der kommer mange flere afsnit de næste dage.
God læselyst